Motivation - din bedste ven og din værste fjende

Skrevet d. 22-2-2017 10:47:43 af Miriam Veksebo

Motivation – din bedste ven og din værste fjende

Motivation er et utrolig stort emne, der fylder side op og side ned i diverse blade og magasiner. Det er emnet for mangen en afhandling, og et centralt punkt i en hvilken som helst livsstilsændring. Motivation kan være din bedste ven, eller din værste fjende, alt efter om du har den eller ej.

 

“Jeg er nået til et sted hvor jeg siger stop! Men får ikke gjort

noget ved det alligevel.. Kan sidde og bare være utilfreds med

min krop, og alligevel gå ud og lave pandekager med sirup til

morgenmad.. Kan sidde og se tv og tænke jeg kunne sagtens

gå i gang med nogle små øvelser herhjemme, og alligevel slår

jeg bare fødderne op, og æder chips.. Har fået lavet en rigtig

god kostplan, men får den overhovedet ikke fulgt.. Hvad skal

der til for at gå i gang?? Er så ked af min krop, jeg vil så gerne i

gang, men “gider” alligevel bare ikke rigtig gøre noget ved det..”

 

Citatet beskriver en oplevelse, en tilstand, mange af os har oplevet. På trods af de bedste intentioner ser vi vores motivation forsvinde som luften fra en ballon. Men hvorfor? Fordi der findes flere former for motivation, og den der typisk forsvinder er extrinsic. Og hvad betyder så det? Og endnu vigtigere - hvad kan du gøre ved det?

Intrinsic og extrinsic motivation


Jo. Helt, helt overordnet tales der om begreberne intrinsic og extrinsic motivation. Intrinsic motivation er den motivation, der kommer indefra, og er bundet til nogle basale grundværdier. I et vægttab kan et eksempel være, at man gerne vil tabe sig så man får mere energi, og kan lege med sine børn, har mere overskud til sin kæreste, eller at man elsker sig selv så højt at man gerne vil behandle sig selv og sin krop på bedst mulig vis. Extrinsic motivation er den motivation der er ydre styret, og typisk lidt mere flygtig. Det kan eksempelvis være at man gerne vil tabe sig, så man kan gå i smart tøj, eller fordi man har set en figur i et dameblad, som man gerne vil ligne.

 

Jeg har den holdning, at mad ikke bare mad. Der er alle mulige og umulige dynamikker, der får os til at spise som vi gør. Hvis du fx. bruger mad til at trøste dig selv, fordi du er stresset eller noget helt tredje, så er det en dynamik, der i den grad er styret indefra, og dermed også er en intrinsic motivation. Når din motivation omkring vægttabet så samtidigt er ydre styret, ja så taber den altså i kampen mod den motivation der er indre styret - at du fx. er trist og bruger maden som en copingstrategi. Og det bliver den ved med indtil du finder en motivation for vægttab, der er bundet op på dine værdier som menneske. Og indtil du lærer en anderledes copingstrategi ift. at give dig selv tryghed og trøst. 

 

Før du enten finder ud af hvad du bruger maden til, og hvordan du opfylder det behov på andre måder, eller finder en intrinsic motivation for vægttabet, så vil du typisk ikke rykke dig særligt meget og også typisk føle vægttabet som en evig kamp fremad. Endnu værre bliver det, når du så faktisk har tabt dig, og finder ud af at der ikke ligger en guldklump for enden af regnbuen. Der ligger bare mere kamp. Denne gang om at opretholde vægttabet, og nu uden illusionen om at vægttab ændrer dit forhold til din krop, dit forhold til mad eller dit forhold til dit liv. Ikke særlig godt for hverken dine chancer for at vedligeholde dit vægttab, eller for din generelle livsglæde.

 

Vægttab og bevidst motivation

 

En måde at blive bevidst om karakteren af din motivation er at skrive alle dine grunde ned til at ville tabe vægt. Når du har gjort det så marker de grunde, der er affødt af en værdi i dit liv. Det kan eksempelvis være, at du gerne vil føle dig bedre tilpas i din krop, eller at du elsker dig selv så højt ,at du vil håndtere dig selv og din krop med kærlighed, og gøre gode ting for dig selv og for din krop. Hvis du synes det er nemmere, kan du i stedet markere de grunde, der er baseret på andres meninger, dine forestillinger om hvad andre vil have eller lignende. Det kan eksempelvis være at din familie “stikker” til dig, eller at du gerne vil ligne noget fra et dameblad. Skriv en ny liste, hvor du kun tager de grunde med der rent faktisk har noget med dine værdier at gøre. Denne liste går du så igennem for vendinger som “bør” eller “skal”. Et vægttab skal helst drives af lyst - der er ikke meget lyst i ordene “bør” og “skal”. Det du står tilbage med et udtryk for den intrinsic motivation. Hvis du ikke står tilbage med noget, så er det højst sandsynligt fordi dine grunde til, at ville tabe dig er ydre styrede. Det er godt for dig at vide, for nu kan du aktivt gå på jagt efter dine intrinsic grunde, og øge din chance for et succesfuldt vægttab. Find ud af hvilke værdier der driver dig som menneske, og knyt dem til dit vægttab. Hvis det fx betyder meget for dig, at opleve eventyr i din dagligdag eller at udvikle dig som menneske, så tænk at vægttabsprocessen kan være utroligt udviklende for dig, og kan give dig mere energi til at nyde flere eventyr.

Bind dit vægttab op på dine værdier som menneske, se vægttabet som en proces og fyld den proces med tålmodighed, vedholdenhed og kærlighed til dig selv. Så skal du se løjer.