Man kan ikke huske fra næse til mund...

Skrevet d. 13-6-2016 00:18:25 af Linda R. Callesen

Føler du dig tosset?

Mange af mine deltagere på stressmestringsforløb, kan ikke forstå at de ikke kan huske. Det sker ofte at de kommer på forskellige tidspunkter og fortæller at de har været på vildveje og gået ind ad den forkerte dør, ved nabohuset inden de ankommer. 

De er frygtelige kede af det og tror at de er ved at blive "små tossede", som en sagde om sig selv forleden.

Det er meget almindeligt!

Når vi bliver stressramt med stress symptomer - så er det netop en af hurdlerne at vi ikke kan orienterer os lige nu og her, vi glemmer meget hurtigt - næsten fra det ene øjeblik til det næste. Vi kan ikke finde vej eller overskue hvor vi skal hen. Vi hører ikke så godt og tænker: "nå men måske skal jeg allerede have høreapparat". 

 

Jeg havde forleden en klient, der fortalte om en af de første gange hun var ramt af stress tidligere i livet. Hun lavede konstant buler i sin bil. Hver gang hun skulle parkere eller dreje ud fra sin parkeringsplads endte hun med at lave en bule i hendes og den andens bil. Det var i lang tid mere regelen end undtagelsen og manden forslog hende ofte at overtage rattet når de skulle nogen steder, hun var fuld af anger og troede at hun fejlede noget i hovedet, for det kunne da ikke passe! - men jo - desværre er det ikke ualmindeligt.

 

Ved høj belastning over længere tid i nervesystemet sker der det at vores sanser bliver dårligere. Arausal i nervesystemet påvirker vores sanser, organer, og vores hjerne bliver også negativt påvirket. 

Det betyder ofte at vi langsomt bliver dårligere og dårligere til at opdage at vi er i høj belastning og tilsidst tror vi at vi fejler alt muligt andet.  

 

En af mine andre klienter fortalte en gang om at hun ikke kunne forstå hvorfor hendes øjne blev dårligere og dårligere, hun kunne tilsidst ikke læse og gik til øjenlæge, men fik at vide at hendes syn intet fejlede! -  det var kort før hun blev rigtig syg og måtte sygemeldes med stress. 

STOP øvelsen

En god ide til at undgå sådanne oplevelser kan være en simpel STOP øvelse:  

  • Stop op
  • Tænk dig om og reflekter
  • Observer dig selv og din omverden
  • Planlæg nye strategier og handlinger, så du undgår mere pres

 

Tak fordi du læser med her - og ha´det godt i denne sommertid

Venlig hilsen

Linda Callesen