Hvad kan du gøre med stress?

Skrevet d. 17-11-2016 11:52:11 af Emilie Assentoft

Hvad kan du gøre med stress?

Hvorfor synes vi egentligt, det er så ubehageligt at mærke stress? Og kan vores aversion i sig selv være med til at forstærke oplevelsen af stress? Og hvor stammer modstanden mod stress fra? Og hvad kan vi gøre for, at det ikke føles så ubehageligt? Dette vil denne blog forsøge at give dig nogle svar på.

Modstanden mod stress kan skyldes mange ting. For det første medvirker vores urinstinkt og evolutionære nedarvede overlevelsessystem, at vi føler aversion over for negative følelser. Det er nødvendigt for, at vi kan handle og gøre noget ved følelsen, fx i en kamp/flugt situation, hvor vi bliver truet på livet. Selvom vi ikke længere lever i et ursamfund, og dagligt bliver truet på livet, så kan det stadig føles sådan. I adskillige medier, aviser og ugeblade får man tudet ørene fulde om, at stress er farligt og i værste fald kan føre til diverse helbredsproblemer. Men ofte er disse medier ikke særlig hjælpsomme ift. få os til at tro på vores egen evne til at håndtere negative følelser, og stole på, at de ikke er farlige.

Det betingede sind

Når vi mærker modstand mod vores stress, kan vi også bruge en anden betegnelse: Det er nemlig vores betingede sind, der er på spil. Vores betingede sind er i den grad nydelsessøgende, og vil søge efter hurtigst muligt at kunne fikse, eliminere, eller fjerne vores negative følelser. Den vil have tendens til at bilde os ind, at det ikke er okay at have det sådan og vi må gøre noget! Det er i og for sig en rigtig god ting. Og vi skal selvfølgelig handle, hvis det gælder situationer eller kontekster, hvor vi ofte føler os reelt truet over længere tid. Dog kan det være temmelig udmattende i længden altid at handle på og forsøge at løse vores stress i vores hverdag. Enten i hovedet eller ved handling.

Hvis du bare lige gør sådan….så får du det bedre

Det betingede sind kan bilde os ind, at hvis du bare lige gør sådan… lige får ordnet det sidste arbejde, lige får trænet, lige får svaret på en sms, så vil du få ro. Sandheden er dog bare, at du sikkert stadig vil føle dig stresset og rastløst efter du har gjort alle de her ting. Vores betingede sind kan også forsøge at bilde os ind, at vi ikke kan rumme det eller at vi bliver sindssyge af den. Sandheden er, at når, vi giver slip, vil vi hurtigt opdage, at vi er i stand til at rumme meget mere – end vores betingede sind fortæller os.

Stop op og tillad dig selv bare at være

Selvom det virkelig kan føles som om, at der er tusinde ting, du kunne gøre, så prøv alligevel at se, hvad der sker, hvis du stopper op, og lader dig selv gøre ingenting i en halv time. Hvis du fortæller dig selv, at du er i perfekt stand til at være med stress. Hvis du bare accepterer stresstankerne som tanker og idéer, og ikke som sandheder. Selvom du undervejs får lyst til at handle på de tanker og ideer, der dukker op, så forsøg alligevel at lade dem være. Se på dem og vær nysgerrig. Hvad sker der, hvis du accepterer dem fuldt ud – uden at handle på dem. Hvis du siger til dig selv, at du ikke er stressen, men noget udover? Når du tillader dig selv dette, vil du måske opleve små glimt af det, som kaldes for vores ubetingede opmærksomhed, der kan rumme det hele, også det stressende og ubehagelige. Dette kan være med til at stressen vil føles mindre overvældende og invaliderende for dig. Det betyder dog ikke at vi bare skal være passive dørmåtter, men at ved lige at stoppe op, nemmere kan handle/ikke handle på en måde, og som kan øge sandsynligheden for, at vi får det, som stressen virkelig har brug for. Ikke bare hvad det betingede sind fortæller os.

Hvis du ønsker støtte til din proces eller blot vil høre mere, så tøv ikke med at kontakte FRIHED i SIND. Jeg står klar til at hjælpe dig. Det er effektfuldt at have en mentor ved ens side. 

De varmeste hilsener Emilie, psykolog, mindfulness-instruktør og stifter af FRIHED i SIND