Hjemme hos Mikkel - om at rumme et barn med ADHD

Skrevet d. 30-11-2016 10:49:36 af Susanne Weidner




At rumme et barn med ADHD er ikke noget man som forældre er født til – det skal læres.

 

Mikkel er en køn, livlig dreng på 9 år. Hans hverdag er præget af konflikter og kaotiske situationer. Mikkel har ADHD.

 

Problemerne er størst, når han er hjemme om eftermiddagen, i weekender og ferier. Mikkel er storebror til Mia på 7 år og Andreas på 5 år.

 

Fra familien er samlet sent på eftermiddagen til alle børn sover sent om aftenen, hersker der ofte en kaotisk stemning i hjemmet. Skænderier og slagsmål mellem børnene kan opstå på sekunder. Forældrene er i evig aktivitet mellem konfliktløsning, middagsmad, tandbørstning og godnathistorie.

 

Som familieterapeut bliver jeg ofte kontaktet af forældre, som har levet på denne måde i årevis. At rumme et barn med ADHD eller andre opmærksomhedsforstyrrelser er ikke noget man er født til – det skal læres.

 

Børn er forskellige, forældre er forskellige, børn med særlige vanskeligheder – ja selv børn med samme diagnose er forskellige. Dette betyder, at min hjælp til den enkelte familie må tilpasses individuelt.

Et rådgivningsforløb kan variere fra få samtaler til et forløb over en længere periode. Uanset forløbets varighed indledes altid med et besøg hjemme hos familien. At opleve familien i deres vante omgivelser giver mig hurtigere en baggrund for en målrettet rådgivning. Herefter fortrækker nogle forældre, at rådgivningen fortsætter i deres hjem, andre vil hellere komme i min konsultation.

 

Et rådgivningsforløb vil typisk omfatte flere af nedenstående temaer:

  • Forståelse af barnet særlige vanskeligheder.
  • Konkrete råd.
  • Struktur i hverdagen.
  • Søskende.
  • Familiens samspil og samvær.
  • Hvad er vigtigst lige nu?
  • Øvrig familie og venners holdning.
  • Hvad går godt?
  • Medicinering.
  • Skelnen mellem uvaner og vanskeligheder.
  • Kontakt til skole/institution.
  • Konfliktløsning.
  • Stresshåndtering.
  • Teenagerproblematik.
  • Den perfekte familie.

 

Rådgivningsforløbet afsluttes, når forældrene synes, de har lært nok til at få familiens hverdag til at fungere bedre. Der kan eventuelt holdes telefonisk kontakt i en periode. Endelig er der altid muligheden for at aftale endnu et rådgivningsforløb, hvis nye udfordringer dukker op

 

Familieterapeut

Susanne Weidner, uddannet ved The Kempler Institute of Scandinavia. Speciale i familier med børn og unge med kroniske vanskeligheder, f.eks. som følge af medfødte eller erhvervede hjerneskader.