Håndter din vrede – før den håndterer dig!

Skrevet d. 5-1-2017 20:01:01 af Liv Johns

Hvad gør dig vred?

Er du i tvivl om, du har brug for anger management / vredeshåndtering? Mange gør først noget ved det, når de er ved at miste dem, som de holder allermest af. Det kan fx være kæresten, der råber allermest, når han er bange for, at du forlader ham.

Læs om, hvad der fremkalder hyppig vrede og hvad du kan gøre for at komme ud af vreden igen.

Hvorfor bliver du vred?

Har du lagt mærke til, at vrede ofte omhandler noget du er bange for, at du ikke får? Det kan være, at du:

  • får overtrådt dine grænser
  • ikke oplever den fornødne respekt
  • mangler anerkendelse
  • oplever dig forbigået.

Det kan også været, du har vænnet dig til at være vred, og i al stilhed lider under, at du kan se, dem du har kær, trækker sig væk fra dig. Det er smertefuldt at blive forladt på den måde.

Hvad er vrede? Vrede varierer fra mindre irritation til intens vrede. Den fysiske effekt er forhøjet blodtryk, der frigiver adrenalin og noradrnalin. Et adrenalin-kick fungerer som en form for eksplosion i energien. Mange synes det er dejligt at kunne mærke sig selv. Desværre er det usundt, hvis det sker mange gang dagligt, fordi energien ophobes i blodet og giver alle mulige stress-symptomer. Jeg oplevede engang selv så stærk vrede i en tidligere stilling, at jeg vidste, at jeg ville miste jobbet, hvis jeg gav udtryk for den. Derfor brugte jeg nedenstående teknik.

Vrede er en sund følelse, og en besked om, at der er noget, du skal tage dig af.

3 enkle teknikker til vredeshåndtering:

#1 start med at observere, når du bliver vred. Berolig dig selv, FØR du handler. Vi tænker ikke klart, når blodtrykket fortæller os, at vi gør bedst i at tage benene på nakken.

#2 Når blodtrykket er faldet, så overvej, hvad der er klogest at gøre. Bed evt. dem du bliver mest vred på om at hjælpe dig. Fortæl dem, hvad du egentlig har brug for i situationen eller hvad du frygter, når du møder bestemte handlinger.

# 3 Hvad kan du gøre forebyggende? Handler det om, at du er grundlæggende usikker på din kæreste, at en kollega taler dårligt, eller et barns opførsel? Når du har fået afklaret det, så overvej, hvordan du kan tage hånd om det.

Det afgørende er, om du har kontrol over vreden. I modsat fald kan den stærke kraft både vælte dig og andre omkuld. Så husk at tackl vreden klogt.

Vær skarp på, hvad du er bange for at du ikke får, næste gang du bliver vred.

God fornøjelse med din sunde insisterende vrede

PS. Du kan stadig nå at håndtere din vrede, før den håndterer dig. Du er velkommen til at kontakte mig for 15 min. gratis afklarende samtale.

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.