Er du bange for at flyve?

Skrevet d. 20-6-2016 10:28:37 af Neela Maria Sris

Det er snart sommerferie og det betyder at mange mennesker skal ud at rejse. Det betyder også at mange skal ud at flyve. Netop det at flyve kan fremprovokere rigtig meget angst hos nogle mennesker. Det er netop mennesker der lider af flyfobi (aviofobi) eller angsten for at flyve. Denne GoMentor Talk handler om hvordan man kan forstå flyfobi og så vil jeg give dig nogle gode råd til hvordan du håndterer frygten for at flyve. Flyfobi og andre fobiske tilstande kan man forstå som noget mennesket har været bange for i hele evolutionen. Det kan være ting som højder, tordenvejr, edderkopper osv. er noget som mennesker altid har været bange for og har givet god mening for menneskets overlevelses skyld. En ting som edderkopper er noget der altid har været til stede, så derfor er det interessant at vi er bange for at flyve - for flyvemaskiner har ikke altid været til stede. 


Når man går ind og undersøger angsten for at flyve, handler det ofte om noget andet end selve det at flyve. For nogle handler det om følelsen af at være indespæret i et lille rum, hvor du ikke kan komme fri - altså den klaustrofobiske følelse ved at flyve. For andre handler det om højdeskrækken - selve højden ved at flyve, der provokerer angst. For andre handler det simpelthen om frygten for at falde ned og dø, ligesom det kunne ske ved klatring hvor man også kan blive overvældet af følelsen og frygten for at falde ned at dø. Så på den måde kan man forstå flyfobi (aviofobi) som noget der giver ret god mening, fordi vi er evolutionelt kodet til at have den slags frygt. Men alligevel er der også noget paradoksalt i det, da der ikke er ret mange der er bange for at gå ud i trafikken, på trods af at statistikken for fatale situationer er meget høj i trafikken sammenlignet med statistikkerne for flytrafik. Så netop disse ulogiske tanker der er forbundet med angsten er noget man kan adressere. Så jeg vil præsentere tre gode råd for dig, som jeg håber du kan bruge.


I forhold til angsten i situationen, er vi evolutionært bygget til at reagere på en bestemt måde overfore farer, hvilket er at kæmpe eller flygte. Så det vil sige, når du er i flyvemaskinen vil der opstå en meget høj motivation for at flygte og komme væk, men det du skal gøre er at blive i angsten og opleve situationen. Det du vil opleve er at angsten er aftagende over tid og vil løbende forsvinde. Du kan lære at den forsvinder og at angsten ikke forsvinder.


En anden øvelse er adfærdseksperiment. Flyrejser er en dyr måde at udøve adfærdseksperimenter for at bearbejde flyskræk. Der er dog også andre måder du kan gøre det på. Du kan f.eks. gå ind i en elevator og se om du kan fremprovokere angsten her, blive i den og gøre på samme måde som første øvelse - registrere angsten og opleve den langsomt forsvinde. Du kan også gøre det til f.eks. en koncert, hvor du stiller dig midt i mængden eller tage i metroen og stille dig langt væk fra døren.

Hvis din flyskræk handler om højdeskræk, kan du prøve at stille dig et meget højt sted og mærke hvordan angsten også vil forsvinde over tid, når du bliver i den og mærke at den ikke er farlig.


Et tredje råd er, at hvis du er så hæmmet af angsten for at flyve, at du ikke føler du selv kan håndtere det, så vil jeg anbefale at du opsøger professionel hjælp hos f.eks. en psykolog. Så jeg håber du kan bruge denne meget korte snak om angsten for at flyve og jeg ønsker dig en rigtig god sommerferie.