Det er et must at du er psykisk robust

Skrevet d. 29-2-2016 11:56:33 af Jeanette Witt

Læs her hvordan du som stressramt kan bruge den sætning konstruktivt, i stedet for at lade dig skræmme. Og hvad virksomhederne kan gøre i bekæmpelsen af stress, som syntes bare at forsætte med gøre flere og flere dansker syge.

Flere og flere virksomheder angiver i deres stillingsannoncer et krav om, at du skal psykisk robust. Det forstår jeg jo godt, når jeg kigger på de høje talt af sygemeldte medarbejder med stress. Men det også virksomhedernes ansvar, at sørge for et godt arbejdsmiljø, og formidle en stresspolitik fra ledelses top, og ned gennem rækkerne, og ud til medarbejderne. Undersøgelser tyder nemlig på, at når det er virksomhedens øverste ledelse, der formulerer virksomhedens stresspolitik. Så virker det og det stresrelaterede sygefravær falder.

Jeg har siddet med flere stressramte, der skulle ud og søge job efter et endt stressforløb, og konstant støder de på kravet om, at de skal være psykisk robuste. Og det virker angstfremkaldende, og provokerende, på den klient der netop er på vej ud af deres stress. Har brugt tid, kræfter, blod, sved og tårer og modigt kæmpet sig tilbage til livet, og egentlig er klar til at komme ud på arbejdsmarkedet igen. Så virker det bare som en kold klud, på det menneske, som så gerne vil tilbage til arbejdsmarkedet, og være en del af det igen. De stiller sig spørgsmålet, er jeg psykisk robust, når jeg lige har være ramt. For mange er svaret nej, og det er deres værste frygt at skulle blive ramt af stress igen, eller ikke at kunne klare en ny hverdag på et nyt job. Heldigvis kan man bruge kravet om robusthed i stillingsannoncerne til en snak om, hvad der for virksomheden menes med robusthed. Jeg har netop haft en klient, der frygtede kravet om robusthed til hendes samtale. Men jeg opfordrede i stedet hende til at spørger indtil det, så hun på den måde fik undersøgt betydningen af det. Og for hende gav det ro i maven at få snakket om det. Og hun er i dag ansat i virksomheden.

Alle virksomheder, og især ledelsen, har et stort medansvar i at bekæmpe stress. De fleste virksomheder ved bare slet ikke hvad de skal gøre og gribe i. Men jeg er sikker på alle på bedste vis forsøger at hjælpe deres medarbejdere, det er bare ikke altid helt så nemt at vide, hvad der skal til. Det har vist sig, at flere og flere virksomheder har en stresspolitik, men hvis ikke politikken er formuleret og udformet af øverste ledelse, og skaber åbenhed om stress i virksomheden, så virker de desværre sjældent.

En god stresspolitik

For at en stresspolitik skal lykkes, og være en succes, skal den opfylde følgende:

  • At det er lovligt og helt ok at snakke om stress
  • At virksomhedens ledelse går forrest i firmaets stresspolitik
  • At virksomheden uddanner sine ledere i at spotte tegn på stress
  • Åbenhed og fokus på arbejdsglæde og godt arbejdsmiljø
  • Have fokus på hinanden og tale åbent om udfordringer i hverdagen