5 råd til bedre søvnhygiejne

Skrevet d. 16-11-2015 09:53:46 af Neela Maria Sris

Vi ved allesammen at god hygiejne er rigtig vigtigt for vores sundhed. Søvn er på samme måde rigtig vigtigt og hele fundamentet for vores velvære. Søvn er med til at give os energi til at fungere i vores hverdag, til at skærpe vores koncentration og indlæringsevne og det er i det hele taget vigtigt for at holde en sund livsstil. 

Der findes rigtig meget forskning og opmærksomhed på søvn og søvnproblemer, da der er så mange der døjer med dårlig søvn og søvnproblemer. Derfor vil jeg give dig 5 gode råd til hvordan du kan optimere din søvnhygiejne og dermed få en bedre søvn. Se min GoMentor Talk (video) ovenfor, hvor jeg gennemgår de 5 råd.

5 gode råd til bedre søvn:

  1. Undgå koffein
  2. Undgå elektronik inden sengetid
  3. Parker tanker og bekymringer
  4. Sov i komplet mørke
  5. Skab et gå-i-seng ritual

En ting disse råd har til fælles er, at det handler om at komme helt ned i tempo, så det bliver nemmere at falde i søvn. Det kan være du har hørt disse råd før, men det er faktisk svært for mange at føre dem ud i livet og blive ved med at følge dem. Hvis du også finder det svært, vil jeg råde dig til at tænke over hvorfor du finder det svært. Måske har du nogle negative tanker du bærer rundt på. For nogle kan det også have noget med vaner at gøre, mange af os er vanemennesker og bare det at skulle gøre noget anerledes kan tage tid og være enormt udfordrende.

Såfremt du har prøvet at følge alle råd og har kroniske søvnproblemer, kan det være en idé at opsøge en læge eller en psykolog.

God fornøjelse med søvnhygiejne.