Søvnrytmeforstyrrelse

De fleste der lider af denne søvnforstyrrelse, kender ikke engang navnet på den, men søvnrytmeforstyrrelse påvirker mange, og forstyrrer søvnrytmen. Læger anbefaler, at den bedste måde at forblive sund på er, at sørge for, at gå i seng og stå op ca. samtidig hver dag. Det medfører at kroppen kan fungere optimalt på døgnbasis. For nogle kan søvnrytmeforstyrrelse dog skabe problemer i relation til dette.

Den menneskelige søvnrytme

For at forstå hvorfor søvnrytmeforstyrrelse er en søvnforstyrrelse, er det vigtigt at man ved lidt om den normal søvnrytme hos mennesker. Dette vedrører hvornår man går i seng, hvornår man står op og hvornår på dagen man kan yde sit optimale. Et kronologisk døgn varer 24 timer, men menneskets døgnrytme varer 25 timer. De fleste kan finde ud af, at tilpasse deres indre ur til kronologisk tid. Men for nogle medfører søvnrytmeforstyrrelser, at man ikke er i stand til, at have normale søvnrytmer igennem ugen. 

Former for søvnrytmeforstyrrelser 

  • Forsinket søvnfase syndrom – Besvær med at komme i seng ca. samtidigt hver nat.
  • Udvidet søvnfase syndrom – Besvær med at sove om morgenen, og besvær med, at holde sig vågen om aftenen.
  • Non-24 syndrome (Non-24) – Man går senere og senere i seng hver dag.
  • Uregelmæssige søvnmønstre – Uregelmæssige søvntider, med adskillige søvnperioder i løbet af dagen.

Behandling af søvnrytmeforstyrrelse

  • Terapi – Der er mange metoder der kan udbedre søvnrytmeforstyrrelser, herunder lysterapi, til adfærdsmodificering og træning. Kronoterapi er en bestemt terapiform, der har vist sig særligt effektiv i forhold til søvnrytmeforstyrrelser.
  • Medicin – For nogle kan medicin, så som melatonin hjælpe til, at gøre ens søvnrytme mere regelmæssig. 
  • Selvom videnskaben er kommet langt, er der stadig nogle der ikke kan hjælpe. Deres krop opretholder en anderledes døgnrytme. 

Søvnforstyrrelser i forhold til søvnrytmen

Der findes mange forskellige søvnforstyrrelser, der påvirker personer over hele kloden. Selvom de søvnforstyrrelser der påvirker søvnrytmen er mindre almindelige end andre, er det stadig et problem for mange. Hvis du har nogle af symptomerne på søvnrytmeforstyrrelser, findes der mange behandlingstilbud der kan hjælpe.

Definition af Søvnrytmeforstyrrelse

Der findes to former for søvnrytmeforstyrrelser – udefrakommende og indefrakommende. Førstnævnte opleves ofte for personer med jetlag, eller folk der har forskellige arbejdstider hver dag. Den anden type findes i fire forskellige varianter: Forsinket søvnfase syndrom, udvidet søvnfase syndrom, Non-24 syndrom og uregelmæssige søvnmønstre. Det er en søvnforstyrrelse, der påvirker ens evne til, at gå i seng og vågne ved samme tid hver dag.

Symptomer på / Grunde til Søvnrytmeforstyrrelse

  • Man er søvnig i dagtimerne
  • Manglende evne til, at få regelmæssig søvn
  • Man vågner på forskellige tidspunkter fra dag til dag
  • Man går i seng på forskellige tidspunkter fra dag til dag
  • Et ikke-24 timers søvnmønster
  • I nogle tilfælde søvnløshed

Øget Søvntræng

De fleste holder af at sove, men hvis en overdreven søvntrang står på i mere end en måned, kan det være et tegn på øget søvntrang. Andre symptomer på denne søvnforstyrrelse tæller bl.a. adskillige lure i løbet af dagen. Der er mange adskillige faktorer der forårsager denne søvnforstyrrelse, både fysiske og psykiske. Søvnhygiejne – det at få tilstrækkelig søvn hver nat – er en vigtig del af det at leve sundt. Det er derfor vi har udarbejdet en platform for online terapi af denne og mange andre søvnforstyrrelser her hos GoMentor.com. Denne søvnforstyrrelse er relativt normal, men der er mange der ignorerer symptomerne, og tror at det går i sig selv igen. Efter at du har læst lidt mere om øget søvntrang, finder du information omkring, hvordan du kan få hjælp via GoMentor.com. 

Årsager til øget søvntrang

Når det kommer til årsagerne til øget søvntrang, er der en del faktorer, der kan spille en rolle i udviklingen af denne søvnforstyrrelse. Der kan være medicinske årsager, så som et traume mod hjernen. Andre fysiske årsager tæller bl.a. medicinering, stofmisbrug eller selv noget så simpelt som en omstrukturering på arbejdet. Nogle tilskriver denne forstyrrelse til en bestemt del af hjernen – hypotalamus – men dette er endnu ikke videnskabeligt bevist. Årsagen til denne forstyrrelse er af vigtighed for behandlingen, men første gang man bliver opmærksom på problemet, vil måske være i forbindelse med de mange symptomer på øget søvntrang. 

Symptomer på og farer ved øget søvntrang

De fleste oplever perioder hvor de har et lidt større søvnbehov end normalt, men hvis denne søvntrang varer ved i længere end en måned, kan det være et tegn på øget søvntrang. Et andet symptom der ofte observeres er adskillige lure i løbet af dagen, også selvom man har fået mere end otte timers søvn om natten. Det skal dog indskærpes, at denne adfærd skal dog vare ved i mere end en måned, før man får stillet diagnosen. Hvis symptomerne opstår og de ignoreres, kan der udvikles negative følgevirkninger. Det er derfor det er vigtigt at få behandling for øget søvntrang, hvis symptomerne opstår. 

Behandling af øget søvntrang

Fysisk træning og sund kost kan virkelig hjælpe på øget søvntrang. Her hos GoMentor.com har vi tilknyttet en række uddannede terapeuter, der har specialiseret sig indenfor denne søvnforstyrrelse, og de kan hjælpe med at finde den bedste metode til at overvinde øget søvntrang på. Den anden del af online behandling af øget søvntrang omfatter terapi, der gør en i stand til at høre på og interagere med andre, der lider af samme søvnforstyrrelse. Selvom man måske godt kan overvinde øget søvntrang uden hjælp, vil online terapi via GoMentor.com gøre hele processen noget lettere. 

Definition af Øget Søvntræng

Øget søvntrang er en lidelses der forårsager ekstremt dyb og langvarig søvn, herunder søvn i løbet af dagen. Behandling af øget søvntrang, bør omfatte terapi og rådgivning.

Symptomer på / Grunde til Øget Søvntræng 

  • Voldsom søvnighed i mere end en måned
  • Lang perioder med meget dyb nattesøvn
  • Meget søvn i løbet af dagen
  • Søvn virker ikke opfriskende
km fra

Find hjælp til Søvnrytmeforstyrrelse

Rita Knudsen Annelise Lindum Lissi Christensen Hanne Pedersen Thor Oppenhagen Christensen

Del dette oplæg med dine venner og netværk